Dodano: 2022-01-24
Spłata kredytu konsumenckiego, a zwrot od banku kosztów około kredytowych
Czym jest kredyt konsumencki?
Kredyt konsumencki to umowa, w której pożyczkodawca udziela pożyczkobiorcy środki pieniężne w wysokości nie większej niż 255 550,00 zł albo równowartość tej kwoty w walucie innej niż waluta polska, a w wysokości wyższej tylko wtedy kiedy kredyt nie jest zabezpieczony hipoteką i który jest przeznaczony na remont domu albo lokalu mieszkalnego.
Czego może domagać się pożyczkobiorca, po wcześniejszej spłacie kredytu konsumenckiego?
Może żądać od banku zwrotu wszystkich kosztów poniesionych w związku z zawarciem takiej umowy - odsetek, opłat, podatków, marży, kosztów usług dodatkowych w przypadku, gdy ich poniesienie jest niezbędne do uzyskania kredytu. Całkowity koszt kredytu ulec powinien bowiem obniżeniu o te koszty, które dotyczą okresu, o który skrócono czas obowiązywania umowy.
Można również żądać proporcjonalnie – zwrotu zapłaconej prowizji. Dotychczas w tym zakresie orzecznictwo sądów polskich nie było jednolite, ale powyższą zasadę potwierdził również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Co należy zrobić?
Jeśli pożyczkodawca (np. bank), nie zwróci dobrowolnie wszystkich należnych kosztów, warto złożyć reklamację i zażądać zwrotu należności. Termin przedawnienia takich żądać to co do zasady sześć lat od daty spłaty kredytu.
Warto walczyć o swoje prawa!