Dodano: 2021-11-26
PRAWA KONSUMENTA – RĘKOJMIA I ZWROTY TOWARU
Szał Black Friday trwa! Czy każdy wie jednak co w sytuacji, gdy kupimy wadliwy towar albo po prostu po przyjściu do domu stwierdzimy, że jednak chcemy zwrócić zakupiony towar? Czy sprzedawca zawsze ma obowiązek przyjąć zwrot?
Sprzedawca jest odpowiedzialny wobec kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, na podstawie tzw. rękojmi.
Co może zrobić konsument, jeśli stwierdzi, że zakupiony towar ma wadę?
W przypadku, gdy konsument zakupi towar z wadami może on:
1. złożyć sprzedawcy oświadczenie o obniżeniu ceny,
2. złożyć sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy,
3. konsument, może także zamiast zaproponowanego przez sprzedawcę usunięcia wady żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo zamiast wymiany rzeczy żądać usunięcia wady.
Przez jaki okres odpowiedzialność za wady ponosi sprzedawca?
Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat.
Jaki termin ma konsument na zgłoszenie wad i dalsze działania?
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej, jak również roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad należy zgłosić przed upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady.
Co jednak w przypadku, gdy zakupiony produkt przestał nam się podobać, albo stwierdzimy, że po prostu jednak go nie potrzebujemy?
Tylko w przypadku, gdy konsument zawarł umowę na odległość czyli np. zakup w sklepie internetowym albo poza lokalem przedsiębiorstwa czyli np. od akwizytora, który przyszedł do nas do domu – konsument ma prawo odstąpić od umowy bez podawania żadnych przyczyn, ale musi to zrobić w terminie 14 dni. Wówczas sprzedawca ma obowiązek przyjąć towar i zwrócić konsumentowi zapłaconą cenę.
Natomiast jeśli konsument chciałby zwrócić towar bez podania przyczyny w sklepie stacjonarnym, sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia takiego zwrotu. Zwykle procedury zwrotów są ustalane w regulaminach konkretnych sklepów.