Blog prawniczy

Dodano: 2022-07-04

Nieudany wyjazd wakacyjny - co można zrobić

Jeśli wybieramy się na wyjazd zorganizowany – przez biuro podróży, należy szczegółowo przeczytać umowę i porównać ją z kolorowymi folderami i reklamami, które mają zachęć do zakupu wycieczki.

Jeśli jednak po przyjeździe na miejsce okazuje się, że to, co mieliśmy zagwarantowane w umowie nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości, możemy się domagać w pierwszej kolejności – od razu na miejscu zmiany warunków, a jeśli nie otrzymamy prawidłowego standardu, już po powrocie możemy domagać się odszkodowania (obniżenia ceny wycieczki) oraz zadośćuczynienia.

Przy ustaleniu żądań najczęściej warto posiłkować się tzw. tabelą frankfurcką. Nie jest ona w żaden sposób wiążąca, ale sądy często z niej korzystają, wydając orzeczenia w sprawie obniżenia ceny za nieudany wyjazd. Przykładowo, jeśli hotel w którym zostaliśmy zakwaterowani jest dalej od plaży, niż mieliśmy zagwarantowane oto w umowie możemy domagać się obniżenia ceny o 5 – 15 %, za brak widoku na morze 5 – 10 %, za monotonny jadłospis o 5%, za długi czas oczekiwania na posiłki o 5 – 15 %, za awarię klimatyzacji o 10-20%.

Oczywiście można starać się również pozyskać zadośćuczynienie z powodu nieudanego wjazdu. Oczywistym jest bowiem, że jeśli ktoś płaci (często niemałe pieniądze), aby wyjechać i odpocząć w odpowiednich warunkach, a zaraz po przyjeździe spotyka się z nieodpowiednim standardem hotelu, ma prawo domagać się wynagrodzenia mu brak komfortu psychicznego, gdyż zamiast zregenerować siły, tracił nerwy i wraca jeszcze bardziej zmęczony, niż przed wyjazdem.

Ważne jest aby jednak nie zwlekać ze złożeniem reklamacji do biura podróży i zrobić to niezwłocznie po powrocie, ale już w czasie trwania wycieczki warto poinformować organizatora o niedogodnościach, aby miał on realną możliwość zmienić standard, a być może wówczas nie cały wyjazd będzie nieudany.